Kaišiadorių TAU kelionė į Žemaitiją

2021.11.08

Ūkanom padūmavęs ankstyvas rytas išlydėjo Kaišiadorių trečiojo universiteto studentus į Žemaitiją. Tiesi autostrada atvedė mus iki jau kadais aplankytų Raseinių, o tada kelionės strėlė pasuko savo kryptį link Kelmės.

Kelmė - rajono centras, istorijos šaltiniuose minima nuo XV a, kai čia buvo pastatytos katalikų bei evangelikų reformatų bažnyčios, dvaras, mokykla. Šis dvaras, su jame XIX a. įsteigtomis spirito varykla ir alaus bravoru, odų apdirbimo įmone, vandens ir garo malūnais, iki Pirmojo pasaulinio karo priklausė Gruževskiams.

Kelmės dvare mus pasitiko dvaro Ponas ir Ponia, kurie išsamiai supažindino su Kelmės ir dvaro istorija, aprodė restauruotas menes, moderniomis IT technologijomis leido išklausyti pono J. Gruževskio  pasakojimo apie jo organizuotą sukilimą ir  Kelmės miestą užėmusį ulonų pulką. Na, o linksmiausia buvo stebėti edukaciją, kai ir mūsų studentai joje dalyvavo: jie buvo „perrengti“ Renesanso bei Baroko amžių puošniais rūbais ir teko atkartoti žymiųjų dailininkų paveikslų veikėjus. Be to buvome įtraukti į dvaro žaidimus – „Fantų išsipirkimas“, „Gyvieji paveikslai“, „Komplimentai damoms“. Po pasakojimo apie barokinių amžių ponų ir damų puotų aprėdus, apavą bei galvos puošmenas perukus, apie stalo serviravimo įmantrybes, buvome pavaišinti įspūdingo skonio marcipanais.

Su saldžiais pojūčiais palikome dvarą ir papietavę „Kelmynėje“,  vykome „gilyn“ į Žemaitiją – į Užventį.

Istoriniuose šaltiniuose Užventis minimas nuo XIV a., o amžiams bėgant, keitėsi ir jo šeimininkai, tačiau miestas visad išlikdavo svarbiu Žemaitijos centru, kuriame net lankėsi Švedijos karalius Karolis XII.  Miestas įsikūręs Žemaičių aukštumos rytinėje pašlaitėje, dešiniajame Ventos krante. Upė išteka vos už 10 km į pietvakarius nuo miesto ir, anot liaudies išminties,  būtent tai suteikia Užvenčiui „šiltą aurą“. Tačiau mus labiausiai domina senasis Užvenčio dvaras, menantis žymiąsias XX a. pradžios Žemaitijos asmenybes: Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarą J. Smilgevičių; rašytoją M. Pečkauskaitą - Šatrijos Raganą. Gal dvarvietė neprilygsta to meto paslaptingumui, bet ir dabar dvaro aplinka sužavi gražiu tvenkiniu, įspūdinga liepų alėja, tvarkingai atrestauruotau svirnu, kuriame vedamos pažintinės edukacijos, vyksta dailės parodos.

Pasidžiaugę rudenėjančiu Užvenčiu, tęsiame kelionę Kuršėnuose – Lietuvos keramikos sostinėje. Na, pažintį su keramika atidėjom, o šįkart pasidomėsime Kuršėnų dvaru, kuris, kaip ir jau aplankytas Kelmėje, priklausė tiems patiems Gruževskiams. Išklausę dvaro istoriją, pasimėgavę restauruotos Baltosios menės subtilybėmis, užkopę autentiškais laiptais, antrajame pastato aukšte buvome nustebinti kuršėniškių keramikos darbų bei karpinių paroda. Čia buvome pavaišinti arbata su kultūros paveldo vardą gavusiu pyragaičiu – Kuršėnų vyniotiniu. Vėliau, dar apžiūrėjus dvaro išorinius medžio architektūros šedevrus, per parką patraukėme kultūros centro link. Čia susipažinome su fotoparoda „Žydų portretai“ ir Ados Grakauskienės (kuri, beje, yra Kuršėnų tarybos narė bei Seimo narės I. Baškienės padėjėja) pašto ženklų paroda. Šiame centre buvome „apdovanoti“ koncertu, kur skambėjo skirtingų kartų dainos: folkloro ansablio senjorai džiugino senosiomis žemaičių dainomis, o jaunatviškumu užkrėtė merginų kvartetas „Mėta“ iš Kužių. Tarpus tarp dainų užpildė posmai, išjausti ir sukurti būtent vienos „Mėtų“ ansamblietės. Kad kuo ilgiau neužmirštume poezijos jaudulio, daugelis mūsų studentų buvo apdovanoti posmais, užrašytais „skrajutėse“.

Ir tikrai įvairiapusių potyrių neužmiršime, o už šią nuostabią kelionę labai labai dėkojame jos iniciatorei Kaišiadorių TAU Tarybos narei Teresei Kazlauskienei bei kelionės vykdytojai – ekskursijų vadovei Irenai – AČIŪ Jums.

Keliautojų vardu TAU tarybos narė Aldona Sugintienė

Nuotraukos Danutės Guščiuvienės ir Aldonos Sugintienės

Kuršėnų darvo istorija pristatyta teatralizuotai

Teatralizuotas Kuršėnų dvaro istorijos pristatymas

Kelmės dvare-gyvieji paveikslai

Kelmės dvare

Užvenčio krašto muziejus

Užvenčio dvaro alėja

Kuršėnų dvaro viduje

Kuršėnų dvaro meno kūrinių ekspozicijos

Arbata dviems

TAU keliautojų grupė prie Kuršėnų dvaro

Folkloro ansamblis "Nesenstantys širdimi"